Flashback 4, de eerste keer naar het ziekenhuis

23 Aug

Ergens in april 2002
Ik heb een afspraak met één van mijn monteurs op een project ergens boven Rotterdam en rijdt richting Utrecht over de Brienenoordbrug. Zoals dat altijd gaat gaan mijn gedachten tijdens het rijden alle kanten op, wordt er wat nagedacht over planning, technische problemen en allerlei dagelijkse actuele zaken. Omdat ik me toch wel wat zorgen maak over de ontwikkelingen met mijn gezondheid gaan daar ook regelmatig de gedachten naar uit.
Ik ben inmiddels op het verkeersknooppunt Ridderkerk aangekomen en rijdt over één van de hoogste fly-overs.
Op dat moment schiet er door mijn gedachten; “het zal toch niet waar zijn dat er sprake is van een ernstige ziekte” en mijn keel wordt toegeknepen van angst.

Later zal blijken dat dit tot op heden het enige moment was dat ik echt angst voelde.
Diegenen die mij kennen weten dat er geen sprake is van stoer doen.

Maandag 29 april 2002
Het eerste bezoek aan de internist, dr de Jongh in het Ikazia ziekenhuis.
De dokter neemt goede nota! Hij leest zorgvuldig de brief en de bijgevoegde uitslagen van de huisarts. Vervolgens wordt aan mij gevraagd om te vertellen wat er volgens mij zoal aan de hand is. Het gaat dan over het feit dat ik me al sinds een half jaar niet goed voel, sinds februari regelmatig last heb van de linker nier, in februari last had van een zwelling aan de rechter kaak, geregeld last heb van diaree na het avond eten en veel last heb van hoofdpijn.
De dokter stelt vervolgens zelf een groot aantal vragen.
Daarna word ik uitgebreid lichamelijk onderzocht. Hierbij bleek m.n. sprake van drukpijn in de linkeronderbuik dus bij drukken op de darmen (dikke darm).
Er wordt door de dokter voorgesteld om opnieuw een uitgebreid bloedonderzoek te plegen, urine te laten onderzoeken en röntgen foto’s te laten maken van het hoofd (i.v.m. evt. ontsteking in holtes) en longen. Verder wordt een afspraak gemaakt voor een echo van de buik. Dit wordt afgesproken voor woensdag 8 mei 2002 om 15.40 uur.
Een vervolg afspraak voor dr. de Jongh wordt gemaakt voor dinsdag 14 mei 2002 om 9.15 uur.
Hierbij zal het resultaat van de onderzoeken worden besproken en worden bekeken of het wenselijk is om een darmonderzoek te laten uitvoeren.

One Response to “Flashback 4, de eerste keer naar het ziekenhuis”

  1. Janny October 25, 2005 at 3:31 pm #

    Lieve Jaap, jij en stoer, je ziet er wel stoer uit, maar stoerdoenerij is wat jij zeker niet kent. Samen lagen we toen we geboren zijn in één wiegje, gezellig hé. Ik denk dat ik je toch wel goed ken, samen opgegroeid, jij een integer bescheiden knulletje, kroop lekker en een hoekje en zingen dat je deed van m’n gomme, gomme gommetje.En ik luisteren…… we waren nog heel klein maar ik vergeet het nooit.!!!! Liefs van Je tweelingzus…. 😉

Leave a Reply

