Flashback 9, van Ikazia naar Bethesda is 1,5 uur

14 Sep

Donderdag 23 oktober 2003
Vanmorgen zijn we weer voor een uitslag in het Ikazia ziekenhuis bij de internist-oncoloog dr. de Jongh. Alle relevante waarden in bloed en urine blijken nog steeds ongeveer hetzelfde dus er kan worden gesteld dat de ziekte nog steeds stabiel is.

We vragen aan de dokter wat hij denkt van overstappen van het Ikazia ziekenhuis naar een internist in het van Weel-Bethesda ziekenhuis in Dirksland omdat dit voor ons qua reizen veel makkelijker is. De dokter vindt dat begrijpelijk en staat daar dus positief tegenover. Hij zegt toe dat een kopie van mijn status kan worden opgevraagd.

Thuis gekomen maak ik een afspraak voor kennismaking met de interne poli van het van Weel-Bethesda ziekenhuis in Dirksland. De afspraak met de internist-hematoloog is gemaakt voor 16 december 2003 om 11.30 uur. Met de secretaresse van de interne poli wordt afgesproken dat ze voor die datum een kopie van mijn status zullen opvragen bij het Ikazia ziekenhuis.

dinsdag 16 december 2003
We fietsen naar het ziekenhuis.
Wel een verschil met de controle bezoeken in het Ikazia ziekenhuis, zeg maar ongeveer 1,5 uur.
De dokter blijkt ondanks de negatieve berichten een aardige maar ook zakelijke mevrouw. Het positieve bericht van diverse mensen die haar kennen is dat ze een kundig arts is en er is voor ons geen reden om daar aan te twijfelen.

Verder houdt ze duidelijk niet van vragen en opmerkingen die in haar beleving niet ter zake doen.

donderdag 22 januari 2004
Het eerste controle bezoek in het van Weel-Bethesda ziekenhuis

Naar de internist-hematoloog in het van Weel-Bethesda ziekenhuis te Dirksland voor controle dus bespreking van de uitkomst van de bepalingen van bloed en urine.

Op haar vraag hoe het gaat kan ik gelukkig antwoorden dat het goed gaat behoudens wat botpijn in de ribben en soms in andere delen van het lichaam en dat ik me de laatste week sterk voel.
Alle bepalingen zijn t.o.v. de waardes welke sinds mei 2002 in het Ikazia ziekenhuis zijn uitgevoerd stabiel. Ik heb de dokter de lijst met resultaten die ik zelf heb bijgehouden overhandigd en zij heeft die in de status bijgevoegd. Verder heeft ze zelf de gemeten waardes op mijn lijst ingevuld.
Op de vraag of het niet belangrijk is dat zij de beschikking heeft over de resultaten van het beenmerg onderzoek wat is uitgevoerd op 14 mei 2002 antwoord ze dat de relevante gegevens vermeld zijn in een brief aan haar.

Op de vraag welke gegevens of bepaling voor haar belangrijk zijn om te bepalen wat de stand van zaken op dit moment is luidt het antwoord dat dit bepaald wordt door het algehele beeld wat wordt gegeven op basis van de bepalingen van bloed en urine en verder de staat van de botten. Dit alles zegt voor haar dat ik nog steeds in stadium 1a zit.
Wel vindt ze belangrijk dat, wanneer er meer sprake van botpijn is ik niet moet wachten om een afspraak te maken voor verder onderzoek.

Wat betreft het aantal plasmacellen deelt ze mee dat er in het beenmerg een hoog percentage was vastgesteld maar dat dit niet belangrijk is zolang de waardes in bloed en urine maar stabiel blijven.
Wat betreft de botpijn in de polsen zoals ik dat op dit moment heb, daar kan ze geen antwoord op geven en vindt ze toch wel vreemd. Ik vertel wat ik daar van denk en dat voor mij blijkt dat mechanische kracht op botten altijd de botpijn veroorzaakt dus ook spierspanning a.g.v. stress werkt uit m.n. op de ribben.

Er wordt afgesproken dat er in juli 2004 weer een skeletfoto wordt gemaakt en dat er 1 maal per jaar een bepaling op beta2-microglobuline wordt gedaan. Volgens haar is dit alleen belangrijk wanneer er veranderingen in het algemene beeld plaatsvinden maar om ons gerust te stellen wil ze het op deze manier doen.

Leave a Reply

