Uitslag en vervolgens een dilemma.

16 Nov

woensdag 16 november 2005
Het is koud maar vooral erg wisselvallig weer. Het ene moment schijnt de zon uit een blauwe lucht en het andere moment trekken donkere wolken over en regent het.
Zal dit een afspiegeling zijn van de uitslag die we straks gaan krijgen?

We zijn met de auto onderweg naar het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam en zetten samen nog eens, voor de zoveelste maal op een rijtje wat de mogelijkheden en gevolgen kunnen zijn van verschillende mogelijke uitslagen.
Wanneer er een afwijking op de skeletstatusfoto te zien is dan is het duidelijk want dan wordt sowieso de behandeling met cytostatica gestart die uiteindelijk eindigt in een stamceltransplantatie. Maar is alles nog stabiel dan is de vraag wat er verder moet gaan gebeuren.

Het is erg rustig op de poli Interne. Een mevrouw die in Zuid-Beijerland woont en die we kennen van de periode in 2002 dat ik regelmatig APD-infusen kreeg staat plotseling bij ons in de wachtruimte en we praten even kort bij hoe het met haar gaat; ze heeft al jaren botkanker maar het gaat tot op dit moment afgezien van veel pijnklachten redelijk; en verder hoe met mij gaat. Toevallig had ik me in de auto onderweg nog af zitten vragen hoe het nu met haar zou zijn.

We worden al snel door de dokter opgehaald en hij vraagt zoals gebruikelijk hoe het met me gaat. Nadat ik verteld heb wat zoal de laatste tijd de klachten zijn deelt hij mee dat er geen afwijkingen op de skeletstatusfoto zijn geconstateerd en verder dat de uitslagen van bloed nog stabiel zijn en geen grote afwijkingen te zien geven. Verder is het Bence Jones eiwit in de urine nog steeds nauwelijks aantoonbaar.

Vervolgens is er zoals de dokter zegt sprake van een dilemma. Objectief gezien is het ziektebeeld nog stabiel maar subjectief is sprake van dermate ernstige pijnklachten dat je je af kunt vragen wat hiermee aan te vangen.

Elke vierde dinsdag in de maand is er overleg tussen artsen van het Ikazia en consulenten van de Daniel den Hoed kliniek. Dit is dus volgende week dinsdag 22 november as. ook weer het geval. Mijn internist zal mijn status dan bespreken en i.o. met de hematoloog van de Daniel vaststellen wat verder aan te vangen.
Mogelijk wordt ik verzocht me voor verder onderzoek te melden in de Daniel en dat betekent dan m.n. weer een beenmergpunctie om een verder behandelingsstrategie vast te stellen.

Verder is er i.v.m. de steeds toenemende pijnklachten wat gediscussieerd over gewenning van pijnstilling. Het schijnt dat Diclofenac geen gewenning geeft maar dat de Tramadol soms na enige weken al gewenning laat zien. Dat zou de reden kunnen zijn van het nog steeds toenemen van de pijnklachten. Een optie is om te starten met echte morfine in de vorm van pleisters maar dat gaat mij op dit moment nog te ver.
Eerst nog maar eens even aanzien.

Alles bij elkaar dus nog steeds veel onzekerheid!!

Leave a Reply

