Studie ofwel trial; proefkonijn of geluksvogel!?

11 Oct

Het is donderdag 5 oktober 2005 en we zijn opnieuw in het Erasmus MC Daniel den Hoed, ditmaal uitsluitend voor een afspraak met de hematoloog. De vorige keer hebben we de patiënteninformatie behorende bij de studie HOVON 65 MM meegekregen met het verzoek om dit te bestuderen, er gezamelijk over te praten en eventueel te beslissen of we hieraan willen deelnemen of niet.

Dit hebben we gedaan en ik heb een aantal vragen op papier gezet voor de behandelend arts.

De studie ofwel trial dient in het algemeen om de werking en resultaten van een reeds bestaand en beproeft middel te vergelijken met een nieuw middel en bestaat uit 2 opties, genaamd arms.

In het ene geval dus arm A is sprake van toevoeging van het beproefde middel te weten Thalidomide en het ander geval dus arm B is sprake van het middel Bortezomib ook wel bekend onder de merknaam Velcade®. In beide gevallen is het altijd weer de vraag of het aanslaat en of sprake is van bijwerkingen en in welke mate. Wanneer ik overigens zou kiezen om niet deel te nemen aan een studie dan zou ik behandeld worden volgens de standaard behandeling en dat is in feite arm A van de studie HOVON 65 MM dus met Thalidomide.

Belangrijk is het om op te merken dat op het moment dat in 2002 de diagnose gesteld werd, het middel Thalidomide nieuw, experimenteel en vooral erg controversieel was. Het gaat dan in feite om het middel Softenon wat in de jaren 50 als slaapmiddel voorgeschreven aan een groot aantal zwangere vrouwen heel veel gehandicapte baby’s heeft opgeleverd. Op dit moment is dit middel geaccepteerd als medicatie die de overleving van patiënten met de ziekte van Kahler aanmerkelijk verlengd. Nog betere resultaten zijn inmiddels uit de USA bekend van het middel Velcade® en met de studie wordt onderzocht en evt. vastgesteld of dit daadwerkelijk ook zo is.

Loting voor het ene of het andere moet dus niet gezien worden als voor- of nadelig want de resultaten zijn per patiënt verschillend en in feite marginaal.

De vraag “proefkonijn” is niet relevant omdat alle behandelingen die i.g.v. de ziekte van Kahler worden gegeven “probeersels” zijn. Bij niemand is het verloop van de ziekte hetzelfde en niemand reageert hetzelfde op medicatie en therapieën.

De vraag “geluksvogel” kan ik wel bevestigend beantwoorden want bij de diagnose in 2002 was Thalidomide het enige middel waarbij sprake was van goede verwachtingen en langere overleving dus wenste ik toen om dat middel te krijgen. Inmiddels is officieel vastgesteld dat het goed werkt en krijg ik dit ondanks de uitslag van de loting sowieso. Daarnaast is Velcade® het afgelopen jaar heel veel in de publiciteit geweest en heb ik de mogelijkheid om hiervoor in aanmerking te komen. Blijft de vraag of het dan ook aanslaat maar dat is voor beide arms in de trial steeds de vraag.

Overigens hebben we de discussie over de dure geneesmiddelen inmiddels achter de rug dus dat is een zorg minder. Daarnaast geldt het feit dat ik behandeld wordt in een academisch ziekenhuis en financiën dus sowieso geen rol spelen.

Inmiddels is er uitgebreid lichamelijk onderzoek gestart. Dit heeft gedeeltelijk al vorige week donderdag plaatsgevonden en as. vrijdag is een beenmergpunctie en bot-bioptie gepland en verder een zeer uitgebreid bloed- en urine onderzoek.

Aanvang van de eerste z.g. VAD-kuur zal waarschijnlijk al volgende week zijn maar dat hoor ik donderdag 12 oktober. Is het niet volgende week dan toch zeker de week daarop. De 3 VAD-kuren worden in 4 achtereenvolgende dagen om de 4 weken in dagbehandeling in de Daniel toegediend.

Wanneer iemand belangstelling heeft voor de inhoudelijke zaken zoals patiënteninformatie HOVON 65 MM of brochures over de ziekte van Kahler, stamceltransplantatie of chemokuren laat het dan even weten. De informatie kan confronterend zijn maar zoals jullie weten zijn wij al een tijd aan het idee gewend en hebben we de instelling dat alles wat omschreven staat niet in één keer moet worden ondergaan maar in stapjes gedurende een periode van minstens een half jaar.

4 Responses to “Studie ofwel trial; proefkonijn of geluksvogel!?”

  1. Lut October 12, 2006 at 2:07 pm #

    Dag Jaap,
    De Daniel den Hoed en witte konijnen, het klinkt als toveren ! Ik heb er echter alle vertrouwen in . Je bent goed voorbereid, je hebt heel mijn uiteindelijk succesvolle behandeling meegevolgd (ben nog altijd in complete remissie)en je hebt gelezen dat het allemaal best doenbaar is. Ik was weliswaar maar 41 jaar, jij bent wat ouder, maar ik heb er alle vertrouwen in dat je toch veel minder pijn zal gaan lijden dan wat je tot nu toe gedaan hebt ! Ik begon pijnloos aan de behandeling, alweer een heel verschil ! En inderdaad iedere Kahlerpatiënt is anders. De voorzitster van de CMP schreef dat de vereniging nu al een 325 gezinnen bereikt die dus naar de halfjaarlijkse studiedagen komen. Per jaar krijgen in België een 600 tal nieuwe mensen deze diagnose. Toch heel blij dat deze zelfhulpgroep bestaat en er nu ook een apart forum is !
    Aan Mieke Janssens van de reactie op je artikel van 25 september zou ik willen vragen : Mieke, je schijnt heel wat af te weten van alternatieve therapieën. Zou je daarover iets willen mailen op het onderdeel alternatieve therapieën van het forum ? Of is dat een stap te ver ? Op de studiedagen kan je als patiënt of als familie of omgeving ook je wensen kenbaar maken voor onderwerpen voor een volgende studiedag. Misschien dat de keuze voor een spreker over alternatieve therapieën eens kan gemaakt worden. Johan Creemers schreef hierover iets in zijn verhaal op de CMP. Dat kan je wellicht ook interesseren.
    Ik ben lid van CMP en van CKP en in het laatste nummer van het tijdschrift Merg en Been van de CKP was een artikeltje gewijd aan dendritische celtherapie. Ik kan je dat tijdschrift ten zeerste aanraden !
    Jaap, ik wens je het allerbeste met je behandeling en duim en leef met je mee. Ria en de kinderen zullen je heel erg steunen, dus dat moet wel lukken !
    Mieke, het allerbeste gewenst, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je wecervaren. Johan Creemers heeft de twee gecombineerd heb ik begrepen : zowel klassieke geneeskunde als alternatieve therapie.
    Vriendelijke groeten en hou jullie goed !
    Lut

  2. Mieke October 16, 2006 at 6:29 pm #

    Dag Lut,
    Ik ken je niet maar je blijkt een lotgenoot te zijn. Je hebt klaarblijkelijk al achter de rug waar Jaap nu voor staat en later ik misschien ook. Wat betreft mijn alternatieve therapie tot nu toe nog geen grote klachten. Nochthans heeft mijn orth. arts mij gewaarschuwd dat ik misschien ooit nog wel eens chemo zal moeten krijgen.Indien nodig is hij daar helemaal niet tegen en hij kent er ook veel van. Belangrijk is dan de juiste chemo op het juiste moment te krijgen met de ondersteuning van niet schadelijke middelen. Wat krijg ik zoal op dit moment ; MSM, micro-elementen, momenteel 4 verschillende. Een tijdje geleden waren er dat 13. Te nemen op een plastiek lepel, 10 druppels 2xdaags, graviola samen met DMSO,cava cava waardoor ik nu eindelijk een nacht doorslaap, Lauricidine, cocosolie, boterolie. Je ziet het is niet niets. Dit is dan voor ondeveer 2 à 3 maand en volgt na onderzoek een aanpassing. Maar buiten dat het wat tijd in beslag neemt en dat je er niets van terugtrekt is het al bij al nog geen ramp. Als ik het zo kan houden (zo lang mogelijk) zal ik niet klagen. Je kunt al deze producten nagaan op het internet.Mijn conditie is niet slecht maar ook niet top. Ik heb goede en mindere dagen maar dat was al een tijdje voordien zo.Wel werk ik nog ongeveer 7 à 8 u in onze zaak en dan voel ik niets. ‘s avonds ben ik wel moe en dan doe ik buiten koken, niets meer. Ik ga redelijk laat slapen (omdat we we niet voor 8 u eten) maar ik heb ‘s morgens vrij tot tegen de middag, daadoor red ik het. We gaan nog wel op reis.Op weekend liever niet. Ik ben graag gewoon thuis, dan kan ik rustig mijn middelen nemen want dat is niet simpel op een hotelkamer. Het beste gewenst voor jou en Jaap die momenteel onder behandeling is.
    Groetjes, Mieke.

  3. Lut October 18, 2006 at 9:51 pm #

    Bedankt voor je reactie Mieke ! Ik heb nog geen tijd gehad om alles eens op te zoeken op het internet, maar zal dat wel eens doen. Zaterdag gaan we weer naar de studiedag van de CMP in Leuven en op 7 november naar de regiobijeenkomst, nu eens in het inloophuis in Brugge.
    Mocht je nog vragen hebben , dan mag je me gerust mailen. Mijn e-mailadres is bij Jaap bekend.
    Hou je goed, Mieke en Jaap, het allerbeste en zo weinig mogelijk bijwerkingen !!
    Groetjes
    Lut

  4. Arie van Tienderen July 12, 2007 at 11:54 am #

    Hallo Jaap,

    Ik heb gisteren een gesprek met Jaap Ruigendijk gehad en gehoord van jou ziekte. Ik ben er van geschrokken en wil jou hierbij heel veel sterkte toe wensen. Je bent altijd een vechter geweesten ik hoop dat je dat ook blijft. Wil je ook Ria en de kinderen de groeten van mij doen. Ik laat zeker nog van mij horen. Geef niet op !!

    groetjes van Ria en Arie.

Leave a Reply

