De eerste dag van de eerste PAD-kuur

16 Oct

Vanmorgen, het is maandag 16 oktober 2006, naar de dagbehandeling van de Daniel voor eerste chemo. De afdeling dagbehandeling bestaat uit een grote ruimte met veel speciale relexstoelen en daarbij een aantal aparte boxen waar zowel een relexstoel als een ledikant staan. Een oncologie verpleegkundige heeft ons geïnstalleerd in één van de boxen en vervolgens van alles uitgelegd. Ondertussen heeft ze een infuusnaald aangelegd die, als ik dat wil, kan blijven zitten tot en met donderdag. Nadat de zoutoplossing een tijdje gelopen heeft komt dr. de Vreede om de Velcade® in te spuiten. Met haar heb ik overlegd over de bijwerkingen van de antibiotica. Het tijdstip van innemen blijkt heel belangrijk en verder schrijft ze een middeltje voor wat helpt tegen misselijkheid, de z.g. Primperan 10 mg.

Vervolgens sluit de verpleegkundige de Adriamycine aan. Intussen heb ik de Dexamethasone die ik van huis had meegenomen ook ingenomen.

A.s. donderdag zien we de dokter weer voor toedienen van de Velcade®. Morgen en woensdag hoef ik alleen de Adriamycine.

Technisch stelt het allemaal niet zo veel voor. Qua tijd dat we in het ziekenhuis zijn valt het allemaal enorm mee. 

Wat het mentaal doet vind ik nog een moeilijke vraag. Je kunt niet terug en wat het voorland gaat worden moeten we afwachten. Berusting en overgave zijn op dit moment de goede woorden en hopen dat het goed aanslaat en dat m.n de Velcade® niet al te veel nare bijwerkingen geeft waardoor de dosering verminderd zou moeten worden.

Gisteravond was ik behoorlijk ziek van de diverse soorten antibiotica maar daar heb ik dus nu een extra tabletje voor en op dit moment gaat dat goed.

Leave a Reply

