De zaken op een rijtje; een kleine evaluatie.

31 Oct

Het is dinsdagmorgen 31 okotober 2006 en gistermorgen zijn we naar de Daniel den Hoed geweest voor het spreekkuur van de hematoloog. Zij had georganiseerd dat de psychiater mij ook nog zou zien om nog eens te bekijken wat er in de afgelopen week m.n. met de medicatie is gebeurd en wat nu het resultaat is.

De diverse bepalingen welke het gevolg geweest zijn van het algemene uitgebreide medische onderzoek worden nog eens doorgenomen. Hieruit is gebleken dat het percentage plasmacellen in het beenmerg in de afgelopen 2 jaar sinds 2004 naar 50% is gestegen maar de verwachting is dus nu dat dit de komende maanden gaat dalen. Verder zijn de overige waardes zoals het IgG zelfs iets gedaald en het HB zelfs wat gestegen; in feite op dit moment nog allemaal marginaal.

Vorige week om deze tijd was er sprake van veel angstgevoelens, machteloosheid en pijnklachten en daar is toen op een zo goed mogelijke manier invulling aangegeven door de pijnstilling te verhogen en daarnaast ter onderdrukking van de angstgevoelens Temesta® toe te dienen. Aanvankelijk werkte dit dus prima, ik knapte wat op en ik ging me wat beter voelen.

De belangrijkste vraag is nu, of dit de goede weg is en of het niet zinvol is om echt te bekijken wat er nu echt aan de hand is.

Dit is door de psychiater dr. Cool ingevuld. Hij stelt dat de pijn zodanig is dat er geen extra dosering noodzakelijk blijkt dan alleen bij extreme klachten en die zijn er nu niet. Daarom kan ik gewoon volstaan met de morfine pleisters. Voor de angstgevoelens en slapeloosheid gebruik ik dus nu een onderhoudsdosering Temesta® met een evt. uitbreiding van 100% in dosering. We hebben vastgesteld dat na de aanvankelijke noodzakelijkheid a.g.v. de bijwerkingen van de Dexamethason het nodig was dit middel te geven maar dat het nu beter lijkt dat ik langzamerhand afbouw en uiteindelijk hiermee wanneer dat lijkt te lukken, te stoppen.

Het doel is nu dus primair; bekijken wat echt nodig is en daarop anticiperen,  anders dan maar gewoon door te slikken met alle gevolgen van diverse contra-indicaties weer als risico.

Dit leek ons een goed plan dus ik ben nu sinds gisteren gedaald met dosering en behalve de slaperigheid en dufheid voel ik me redelijk tot goed. Ik probeer door wat te schrijven e.e.a. ook voor mezelf op een rijtje te krijgen en overzicht te houden. Verder lees ik af- en toe wat en probeer ik op de PC wat met foto’s te doen want daar heb ik heel veel achterstand in.

Ria slaat zich er al- met al vind ik, erg goed doorheen en vermaakt zich wat in de tuin.

5 Responses to “De zaken op een rijtje; een kleine evaluatie.”

  1. Marius October 31, 2006 at 8:19 pm #

    Dag Jaap,
    Blij dat je weer wat aan het noteren bent, al gaat het nu moeizaam, onrustig – ach, ik hoef het niet te duiden, ik leef zeer met je mee. Over een paar dagen ga ik naar Slangenburg en kan ik je een week niet volgen, maar iets van me laten horen, dat doe ik zeker. Alle goeds en kracht en moed, en meer innerlijke rust
    Marius

  2. Mieke November 1, 2006 at 10:08 am #

    Bedankt dat je de moed hebt om ons op de hoogte te houden. Ik hoop dat alles lukt. Groetjes, mieke.

  3. jan en clemie November 1, 2006 at 2:19 pm #

    het is de eerste keer dat ik via je weblog reageer. Is je veel moed en sterkte. Pieker niet te veel en probeer wat positief de toekomst te zien.

    groeten Jan en Clemie

  4. Karin November 1, 2006 at 3:15 pm #

    Hoi Jaap,

    Ik wens je ook veel moed en sterkte.
    Ik denk aan jullie!!

    Groeten
    Karin

  5. Lut November 1, 2006 at 5:42 pm #

    Klinkt terug als de Jaap die ik ken van voor de start van de behandeling ! Een goed teken. Met zijn ups en downs geraak je er wel Jaap.
    Alvast goeie moed en voor Ria ook sterkte om met alles om te kunnen.
    Groetjes
    Lut

Leave a Reply

