Update van de tweede PAD-kuur; vrijwel alles smaakt naar vette zachte boter!

28 Nov

Sinds mijn laatste web-log van donderdag 23 november is er toch steeds meer sprake van allerlei kleine lichamelijke klachten die gelukkig niet direct te herleiden zijn naar hetgeen er tijdens de eerste kuur gebeurde.

Verschenen zaterdag valt op dat ik vooral in de onderbenen, voeten en enkels veel vocht vasthoudt. Dit betekend natuurlijk vanzelf dat mijn gewicht ook nogal varieert. Toch, als ik voldoende beweeg (wat ik om diverse redenen niet voldoende doe) en m’n benen wat hoog hou dan valt dit nog wel mee.

Wat ik het vervelendst vind is dat alles wat ik eet, smaakt naar vette zachte boter zonder enige smaak en dat heeft als resultaat dat er in de loop van de dag een misselijkmakend gevoel ontstaat. Ik denk dat het een direct gevolg is van de combinatie van de Dexamethasone en evt. de Velcade. Verder ga ik steeds meer last krijgen van vermoeidheid.

Wanneer ik me realiseer hoe het in het algemeen met me gaat en zie hoe het anderen in vergelijkbare situaties vergaat dan denk ik dat ik hier nauwelijks over mag klagen maar zo zit een mens nu eenmaal in elkaar. Verder vind ik het belangrijk mezelf voor ogen te houden dat er in mijn lijf bewust een gevecht op gang is gebracht wat gevochten moet worden en wat nu eenmaal niet ongemerkt plaats kan vinden.

Gisteren, maandag 27 november 2006 zijn we voor de toediening van de Velcade naar de Daniel den Hoed geweest en dat gaf aanvankelijk allerlei probleempjes omdat op de vraag van een verpleegkundige van; “hoe gaat het” meestal een reactie volgt waarin je verteld wat je zoal ervaart en dat krijgt dan kennelijk automatisch zo’n gevolg van; eerst maar even aan de dokter vragen. Nadat die gevonden was (niet m’n eigen arts) volgt er dan een kleine discussie die volgens mij niet over relevante zaken gaat en komt er toch groen licht om de Velcade toe te dienen en dat is dan ook zo gebeurd.

A.s. donderdagmorgen 30 november as. gaan we weer naar de Daniel den Hoed en krijgen als alles naar wens gaat hetzelfde programma dus bloed prikken, gesprekje dokter en de toediening van de Velcade. Verder is er ook weer een evaluatiegesprek met de psychiater gepland om te bezien of de medicatie m.n. tegen de bijwerkingen nog goed is.

Ria is begonnen met wat voorbereidingen voor het maken van kerstversieringen en verzet daar haar gedachten mee. De uitvoering en de wijze waarop zal zeker wel afwijken van wat we zo door de jaren gewend zijn want met de 2 poezen hebben wij ons aan te passen al denken wij nog wel eens dat we ze nog wel op kunnen voeden; ze blijven ondoorgrondelijk maar daarom juist leuk en een goede afleiding.

Verder is Ria een persoon die meeleeft maar verder niet diep gaat graven in hetgeen mij overkomt maar gewoon nuchter blijft en de situatie accepteert zoals die er ligt met de enige gedachte die nu dus steeds geldt, en dat is dat het voor het goede doel is.

2 Responses to “Update van de tweede PAD-kuur; vrijwel alles smaakt naar vette zachte boter!”

  1. Marius November 29, 2006 at 11:43 am #

    Beste Jaap,
    Er hoeft ook niets uitgegraven te worden als de liefde er is.
    Hoop dat je morgen met de juiste arts over de relevante zaken spreekt, en verder, ja, houd je vast aan je houding naar wat er nu onontkoombaar gebeurt. De strijd die is begonnen, wordt gewonnen!
    Hartelijks, Marius

  2. Lut November 29, 2006 at 9:35 pm #

    Dag Jaap ,
    Goeie conclusie !
    En remember : If you want the best seat in the house, you’ll have to move the cat !
    Veel plezier met de poesjes 😉
    Tijdens mijn behandeling was ons Prutske toch ook heel aangenaam als compagnie hoor !
    Sterkte bij de nog verder te verwachten bijwerkingen en veel geduld voor Ria !
    Het allerbeste,
    Luc en Lut
    ps Ik ben vandaag gespaard gebleven van de biopsie, kreeg enkel de beenmergpunctie. Scheelt wel een beetje pijn, was er gelukkig om ! Volgende week uitslag.

Leave a Reply

