De CAD-kuur van 16 februari 2007 en de overige planning

18 Feb

Het is vrijdag 16 februari 2007 om 7.30 uur, worden door de taxibus opgehaald en we waren ongeveer 8.00 uur in het EMC Daniel den Hoed. Rond 8.30 uur hebben we ons gemeld bij de afdeling Dagbehandeling. We werden in de laatste box geïnstalleerd. Dit is een box met één ledikant dus zaten en lagen (resp. Ria en ik) lekker ongestoord. Elly heeft ons de gehele procedure uitgelegd en vervolgens het infuus aangelegd. Het gaat om een CAD-kuur waarbij de “C” staat voor het cytostaticum Cyclophosphamide, de “A” staat voor Adriamycine en de “D” staat voor Dexamethason (tabletvorm in een blok van 4 dagen). De verdere kuur bestaat hoofdzakelijk uit het 2 maal 2 uren spoelen met zoutoplossing en verder wordt de overige tijd verdeeld over de Cyclophosphamide en de Adriamycine.

Direct na de lunchpauze kwam, zoals reeds was aangekondigd, Marloes van Gent van de Hemaferese unit (afdeling op de tweede verdieping van de verpleegafdeling waar de stamcelafname zal plaatsvinden) langs om instructie te geven. Min- of meer afgesproken wordt dat Ria de Neupogen injecties zal geven, dit omdat zij minder beeft dan ik. Dit gebeurt 2 maal per dag in een huidplooi bijvoorkeur in de maagstreek en vindt plaats totdat de stamcelafname is afgerond. Het middel Neupogen is een groeihormoon om i.c.m. de CAD-kuur de stamcellen te produceren.

Ongeveer 15.00 uur waren we gereed en ± 16.00 uur waren we weer thuis. De rest van de dag heb ik me verder redelijk gevoeld.

Het is inmiddels zaterdagmorgen 17 februari 2007 en in tegenstelling tot de ervaringen van een onfortuinlijke lotgenoot had ik vanmorgen gelukkig geen last van extreme vochtophoping (gewichtstoename van 8 kg.). Verder heb ik ook geen last van andere narigheden zoals misselijkheid. Wel voel ik me verward en kan ik mezelf mondeling en in geschrift moeilijk uitdrukken.

Het is nu zondagmiddag 18 februari 2007 en ik ben nog niet echt ziek geweest alhoewel ik in de loop van de middag wat misselijk geworden ben. Daarom heb ik zojuist voor het avondeten maar een antibraakmiddel Domperidon 10 mg. ingenomen.

De planning voor de komende 1,5 week is als volgt:

Dinsdag 20 februari as. om 7.30 en 19.30 uur moet ik met de injecties Neupogen (groeihormonen voor stamcellen) beginnen en bij evt. pijnklachten zonodig max. 6 maal 500 mg paracetamol per dag. Dit gaat zo elke volgende dag door tot/met de dag van de stamcelafname op dinsdag- of woensdagmorgen resp. 27- of 28 februari 2007. Die pijnklachten in de vorm van spierpijn, lage rugpijn en hoofdpijn hoeven niet echt aan de orde te zijn maar wanneer het zo is weet ik in ieder geval wat ik er tegen kan doen.

Vrijdagmorgen 23 februari as. moeten we naar het EMC Daniel den Hoed alleen om bloed te prikken en dinsdagmorgen 27 februari as. om 9.00 uur voor bloedafname, vervolgens 90 minuten wachten op de uitslag en daarna mogelijk de eerste stamcelafname. Evt. is het nog mogelijk dat ik de aansluitende woensdag 28 februari nog terug moet wanneer “de oogst” van stamcellen niet voldoende zou zijn. Dit krijg ik dan dinsdagavond telefonisch meegedeeld.

Hopelijk gaat nu alles de goede kant op en kunnen we misschien begin april voor de opname en de stamceltransplantatie.

3 Responses to “De CAD-kuur van 16 februari 2007 en de overige planning”

  1. P.Tanis February 20, 2007 at 7:55 am #

    Lieve Jaap en Ria.

    We duimen voor jullie.
    Sterkte van ons allemaal.
    Liefs Peter en Marijke

  2. Lut February 20, 2007 at 11:39 pm #

    Bedankt voor de update Jaap !
    We duimen mee voor een éénmalige, voldoende grote afname van stamcellen.
    Een succesvolle oogst gewenst en hou jullie taai !
    Het liedje “we zullen doorgaan !” van Ramses Shaffy klinkt nu in mijn hoofd 😉
    Ik heb er alle vertrouwen in dat je de behandeling tot een goed einde zal brengen Jaap, laat ons hopen dat het zo zal zijn !
    Liefs,
    Luc en Lut

  3. Marius February 21, 2007 at 11:28 am #

    Ik schreef het je al, de goede weg is nu blijvend in zicht, maar we blijven nabij Jaap. Hartelijks, Marius

Leave a Reply

