Het laatste gesprek met de hematoloog voor de opname en de uitslag van zelfonderzoek naar pijnstilling voor de polyneuropathie

4 Apr

Het is vrijdag 30 maart 2007 en we zijn bij de hematoloog voor een laatste gesprek voordat ik opgenomen word.

De resultaten van de diverse onderzoeken van de afgelopen tijd waren goed.

Alle bloedwaardes zoals de rode- en witte bloedcellen, resp. de erytrocyten en leukocyten en bloedplaatjes ofwel trombocyten groeien na de laatste chemokuur weer naar een acceptabele waarde. Deze waardes worden erg belangrijk na de transplantatie dus het teruggeven van de stamcellen. Zodra de genoemde bloedwaardes na 12 tot 14 dagen weer uit zichzelf aan gaan groeien dan gaat het goed en is de transplantatie in feite geslaagd. Dit betekent niet dat de bloed aanmaak van het lichaam al volledig normaal werkt maar er hoeven op dat moment geen transfusies meer gegeven te worden.

Het percentage plasmacellen is nu gedaald van 50% via 3% op 8 februari jl. naar 0,00% dus niet of nauwelijks aantoonbaar; een prachtig uitgangspunt voor de komende stamceltransplantatie!!

De diverse relevante paraproteïnes zoals het IgA is gedaald van ± 50 g/l via 3 g/l naar 2,5 g/l en het IgG is gedaald van 17 g/l in oktober 2006 naar 0,01 g/l.

Verder is het woord “minitransplantatie” gevallen. Dit is een vervolg op de z.g. autologe transplantatie die ons nu te wachten staat. Je zou zeggen dat het dan voorlopig wel genoeg is maar om Kahler een definitieve klap toe te dienen wordt verondersteld dat een minitransplantatie dienst kan doen. Hier zitten ook weer wel de nodige “mitsen en maren” aan maar inmiddels zijn we er wel achter dat dit voor alles geldt wat behandeling van de ziekte van Kahler of willekeurig welke andere kankersoort betreft. De minitransplantatie moet in ieder geval 3 tot 6 maanden na de autologe stamceltransplantatie plaatsvinden.

Ik zal in een volgende log uitleggen wat de verschillen en voor-en nadelen van autologe en allogene transplantaties zijn.

Verschenen maandag 2 april jl. ben ik bij de bij de neuroloog Prof. Dr. van de Bent geweest.

In overleg met de hematoloog heb ik de afgelopen 3 weken de pijnstilling in de vorm van morfinepleisters afgebouwd. Gedurende die periode kreeg ik steeds meer last van zenuwpijn aan de voeten maar ik realiseerde me niet direct dat dit aan de lagere dosering morfine lag. Bij één van de eerste consulten bij de neuroloog werd aangegeven dat morfine geen effect zou hebben op de zenuwpijn a.g.v. polyneuropathie.

Vorige week woensdag ben ik uiteindelijk totaal gestopt met de morfine maar aan het begin van die week had ik zoveel meer pijn dat het nauwelijks houdbaar was. Ik ben toen begonnen met Lyrica wat in feite volgens de neuroloog de enige goede pijnstilling bij zenuwpijn zou zijn.

Dat hielp wel iets!?

Dezelfde woensdag dat ik stopte met morfine had ik op een bepaald moment heel veel pijn en toen viel het kwartje (euro) en realiseerde ik me dat het met de morfine te maken moest hebben. Op dat moment heb ik weer een pleister van een redelijke dosis geplakt en na een paar uur nam de pijn af. Sindsdien gebruik ik weer de morfine en heb ik veel minder pijn althans, het is nu dragelijk.

Ik heb verschenen maandag dit hele verhaal aan de neuroloog verteld en die was blij met de oplossing die ik zelf gevonden had. Hij geeft ook toe dat hij per patiënt maar af moet wachten wat helpt voor de zenuwpijn. Nu blijkt dat de morfine redelijk voldoet is voor hem ook een probleem opgelost. Wat betreft prognose over het verloop van de aandoening kan hij niets zeggen. Het schijnt niet te meten te zijn in hoever de zenuwuiteinden beschadigd zijn. In ieder geval blijf ik dus voor pijnstilling op een redelijke dosis morfine zitten maar zo lang het helpt vind ik het prima.

Leave a Reply

